Jak založit a nasadit Google Tag Manager – 2021

Autor: Petr Vrubel
Datum: 25. 2. 2021
Založení a nasazení Google Tag Manageru (GTM) na web není věda a díky správnému nastavení bude měření Vašeho webu mnohem snadněji nastavitelné a modifikovatelné.

Jak jej založit

První co budete potřebovat je účet Google. Nemusí to být nutně účet, který sídlí na doméně Google. Naprosto běžně se takový účet dá založit pod jakýmkoliv jiným e-mailem, třeba i firemním (info@mojefirma.cz).

Když přejdete na odkaz tagmanager.google.com, budete vyzváni k přihlášení. Pokud jste ve svém prohlížeči již přihlášeni, dostanete se na stránku výpisu všech GTM účtů, které máte k dispozici.

Následně kliknete na Vytvoření účtu, čímž spustíte průvodce, který Vás provede dalšími kroky.

Pro přehlednost doporučuji pojmenovat účet podle domény webu, pro který GTM zakládáte. Například: NazevDomeny.cz.

V sekci nastavení kontejneru pak můžete pojmenovat i kontejner, který pak bude obsahovat samotné měřící značky.

Pokud neplánujete měřit nic jiného než web, tak můžete znovu použít název domény, který jste zvolili u názvu.

Nicméně pokud ke svému webu máte například mobilní aplikaci, nebo nabízíte kurzy, případně jiný obsah, který je skrytý za členskou sekcí. Můžete si pod účtem založit několik různých kontejnerů pro každý jednotilivý případ. Budete tak mít přehledně oddělené značky pro web od mobilní aplikace a stejně tak zvlášť značky pro členskou sekci.

Názvy pak můžou vypadat třeba takto:

  • Web NazevDomeny.cz
  • Android NazevAplikace
  • Členská sekce NazevDomeny.cz

V našem případě budeme vytvářet pouze jeden kontejner a to pro měření webu.

Po vyplnění údajů se objevíte v rozhraní samotného správce značek a na obrazovce uvidíte měřící kódy, které bude třeba nasadit na váš web nebo e-shop.

Pokud okno omylem zavřete, můžete si značky znovu najít na záložce Správce → Nainstalovat Správce značek Google.

Nasazení GTM na WordPress

Postup pro šablonu Divi

Pokud pro svůj web využíváte šablonu Divi, tak je nasazení kódů velmi jednoduché. Stačí se přihlásit do administrace svého webu. V levém sloupci vyberete Divi → Záložka Integration.

Divi využívám pro tvorbu webů využívám již od roku 2017 pro její jednoduchost a flexibilitu.

Následne vložíte první značku, která má být v hlavičce <head> do okna popsaného: Přidat kód do < head > vašeho webu

Druhou značku, které se má nacházet v těle stránky <body> vložíte do dalšího okna označeného: Přidat kód do < body >

Následně vše uložíte a máte hotovo. Správnost nasazení můžete ověřit například rozšířením pro prohlížeče: Google Tag Assistant.

 

Nasazení přes plugin

 

Pokud využíváte jakoukoliv jinou šablonu a není v ní připravený prostor pro vložení měřících značek, můžete využít plugin. 

Jedním z velice rozšířených pluginů pro vkládání značek je Header & Footer Code. Který je dostupný v repozitáři WordPressu a můžete jej jednoduše nainstalovat přímo z administrace, jako kterýkoliv jiný plugin.

Po instalaci a aktivaci pluginu jej naleznete v Nástroje → Head & Footer Code.

Plugin v době psaní článku není přeložený do češtiny. Nicméně nasazení kódů přes něj je podobně jednoduché jako přes rozhraní Divi.

Hned první sekce má nadpis: Site-wide head, body and footer code, což znamená, že značky, které zde vložíte se budou zobrazovat na celém webu.

V této sekci pak vložíte GTM značku pro hlavičku do pole HEAD Code a značku pro tělo stránky do BODY Code.

Následně vše uložíte a opět můžete zkontrolovat jestli značka funguje s pomocí rozšíření do prohlížeče.

Způsobů je více

Pokud se vyznáte v tom, jak funguje WordPress je možné značky také na web umístit v samotném kódu; například přes Child šablonu.

Nicméně pro většinu lidí, případně markeťáků kteří nasazují značky pro své klienty, je plugin nejjednodušší a nejefektivnější způsob.

Příště se trochu více seznámíme s prostředím Google Tag Manageru a se základní terminologií.