Měření webu a co je k němu potřeba

Autor: Petr Vrubel
Datum: 11. 2. 2021
Webová analytika může na mnohé vývojáře působit jakýmsi zmateným a nesrozumitelným dojmem. Pokud jste se s měřením webu či e-shopu už setkali, tak si jistě vybavíte všechny, nebo některé z těchto názvů: Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Facebook Pixel, nebo Sklik --- Podívejme se na to co znamenají a jestli je všechny vůbec potřebujete...

Klasika jménem Google Analytics

Google Analytics je nejrozšířenější nástroj pro měření webů a eshopů. Dají se skrze něj měřit i aplikace a další věci, těmi se zde nicméně nebudeme zabývat.

Mezi hlavní metriky, které díky němu změříte patři:

  • Návštěvnost jednotlivých stránek a produktů
  • Zdroj ze kterého návštěvníci přišli
  • Typ prohlížeče, operačního systému, zařízení (desktop, tablet, mobil)…
  • Cestu návštěvníka na webu
  • Interakce s prvky na stránkách (tlačítka, formuláře, případně jiné interaktivní i statické elementy)
  • Objednávky na webu (jejich hodnota, prodané produkty, jejich kategorie,…)
  • A mnoho dalšího 🙂

Spousta z těchto dat se začne měřit ve chvíli, kdy si na web nasadíte tzv. měřící kód. Stačí jej vložit do hlavičky webu tak, aby byl na všech stránkách.

Pokud chcete měřit více specifická data jako: interakci s prvky nebo objednávky, bude potřeba dodatečné nastavení.

Pokud ještě Google Analytics nemáte, příští článek Vám ukáže jak jej založit a nastavit.

Proč Google Tag Manager (GTM)

Tag Manager je obrovskou pomocí ve chvíli, kdy na svém webu máte větší počet měřících kódů nebo snippetů a také v případě že měření svého webu často “ladíte” k obrazu svému.

Jak název napovídá, tak jde o správce značek, který vám umožní vkládat, upravovat, pozastavovat kódy a snippety, které pro měření používáte.

Bez Google Tag Manageru byste museli všechny změny řešit v back-end rozhraní vašich stránek. Díky něj stačí na web nasadit dva měřící kódy, jeden do hlavičky webu a druhý do těla stránky.

Všechny ostatní kódy už pak řešíte v, alespoň podle mého, podstatně přehlednějším uživatelském rozhraní Google Tag Manageru.

Marketingové platformy: Google Ads,

Sklik, Facebook 

Těmito platformami se nejspíše nebudete zabývat do chvíle, než se vy nebo váš klient nepustí do online marketingu.

Ve chvíli kdy to nastane, budete chtít na web doplnit značky jednotlivých marketingových platforem.

Každá z těchto platforem má jednu, případně více značek. Zpravidla jde primárně o remarketingový kód, díky kterému můžete oslovit klienty, kteří váš web navštívili, nebo o konverzní kód pro měření dokončených objednávek, odeslaných formulářů a jiných konverzních akcí. Díky nim pak vyhodnocujete výkon jednotlivých kampaní.

Nasazení klasického remarketingu zpravidla nevyžaduje nic složitého. Kód vygenerujete z platformy a nasadíte na web podle doporučení.

V případě dynamického remarketingu a konverzních událostí ale budete potřebovat kód upravit tak, aby odesílal data, které se týkají konkrétních návštěvníků. Jako navštívené stránky, hodnota objednávky, zakoupené produkty, atd.

 

 

Suma sumárum pokud s měřením webů začínáte a nechcete si toho na talíř naložit až příliš, tak doporučuji začít s Google Analytics a Google Tag Manager. Jak tyto platformy založit a správně nasadit si ukážeme příště.

Pokud budete mít jakékoliv otázky či podněty k obsahu nebo měření samotnému, můžete mi napsat.